جراحی بینی به شیوه بسته

دسته بندی : گوش حلق و بینی | تاریخ انتشار : 1402/09/18 | تاریخ ویرایش : 1402/09/18

جراحی بینی به شیوه بسته

توضیحات کوتاه:

« جراحی بینی به شیوه بسته که به آن رینوپلاستی داخل بینی نیز گفته می شود و هرگونه برش و تغییر شکل در سوراخ های بینی انجام می شود. این روش معمولا زمانی استفاده می شود که بیمار تمایل به اصلاح جزئی و تغییر شکل نوک بینی داشته باشد. رینوپلاستی بسته نسبت به باز بسیار کم تهاجمی تر است، به این معنی که به طور کلی تورم بعد از جراحی کمتر و زمان بهبودی کوتاه تر است. همچنین به دلیل این که هر برشی در قسمت داخلی سوراخ های بینی ایجاد می شود، جای زخم قابل مشاهده نیست. »

روش جراحی بینی به شیوه باز

عمل بینی به شیوه بسته معمولاً به عنوان یک تکنیک جایگزین عمل بینی به شیوه باز انجام می گیرد. در این روش به جای باز کردن کلی ساختار بینی، برش ها در داخل بافت های بینی ایجاد می گردند. محل ایجاد این برش ها در نواحی مختلفی از بینی است و بر اساس شکل کلی بینی این برش ها متفاوت هستند.

بیماران در نتیجه باز نکردن کامل بینی شاهد کوتاه تر بودن دوران نقاهت و عدم ایجاد اسکار های شدید خواهند بود. بنابراین هدف تان از جراحی بینی هرچه که می خواهد باشد، تکنیک جراحی بینی به شیوه بسته در بسیاری از موارد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در طول جراحی بینی به شیوه بسته برش ها در داخل بینی ایجاد می گردند. بنابراین ساختار بینی به طور کامل نمایان نمی شود و در نتیجه جراح دید کمتر و محدودتری از بینی خواهد داشت. از سوی دیگر برش های ایجاد شده در زیر بینی و چین های بینی پنهان می شوند.

 

در این نوع روش جراحی از یک اندوسکوپ استفاده می شود تا دید بهتری برای جراح فراهم شود. زمانی که ترمیم بینی تکمیل شد، بخیه هایی برای بستن برش های ایجاد شده زده می شود. همچنین یک اسپلینت یا گچ بر روی بینی قرار داده می شود. این مورد به دلیل حفاظت بینی از ضربه های احتمالی است.

جراحی بینی به روش بسته معمولال دارای محدودیت هایی هست و برای همه انواع بینی با هر نوع آسیب و ایراد مناسب نیست . در این جراحی به دلیل محدودت برش ها و دسترسی جراح تنها م یتوان در برخی قسمت ها تغییراتی را اعمال کرد. برای تعیین این که آیا بینی شما قابل بهبود و جراحی با روش جراحی بینی بسته هست یا خیر با جراح خود مشورت نمایید.

اگر چه امروزه جراحی به روش بسته هم بسیار طرفدار پیدا کرده است اما غالبا جراحان جراحی به روش باز را توصیه می کنند چراکه دسترسی و قدرت تغییر در این جراحی بیشتر است. در قست یزر می توانید مراحل جراحی بینی به روش بسته را مشاهده کنید.

چه زمانی به جراحی بینی به شیوه بسته نیاز پیدا می کنیم؟

اگر از فرم بینی خود ناراضی هستید یا یا به دلیل بد شکل بودن پل یا آسیب قبلی در خوابیدن یا تنفس واضح مشکل دارید، ممکن است به جراحی زیبایی بینی فکر کنید. رینوپلاستی بسته راهی برای تغییر شکل بینی است ک ظاهر آن را اصلاح می کند تا بتوانید با ظاهر خود اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

چگونه از انتخاب جراحی بینی به شیوه بسته مطمئن شویم؟

شما و دکتر علی منافی در طول مشاوره در مورد گزینه مناسب برای جراحی بینی خود صحبت خواهید کرد. به طور کلی، زمانی که فقط به کانتورینگ و تغییر شکل غضروف زیر پل نیاز باشد، جراحی بینی بسته انجام می شود.

مزایای جراحی بینی به شیوه بسته

برخی از این مزایای جراحی بینی بسته شامل:

جلوگیری از ایجاد اسکار

در روش رینوپلاستی بسته تمام برش ها در داخل سوراخ های بینی قرار می گیرند. این یک امتیاز بزرگ که از یک اسکار خارجی قابل مشاهده جلوگیری می کند. اگر نگران اسکار بعد از جراحی زیبای بینی هستید، به دنبال جراح ماهری باشید که تکنیک بسته را بدون ایجاد بافت اسکار بعد از عمل بینی انجام دهد.

کاهش بهبودی

برشهای کوچک و محدود در جراحی بینی بسته به معنای تورم و کبودی کمتر پس از جراحی است. علاوه بر این، روند بهبود سریع تر خواهد بود. همه این ها منجر به بهبودی کوتاه تر و تسکین سریع تر تورم و کبودی می شود.

طول عمل کوتاه تر

استفاده از تکنیک های نوین، حفظ در اصلاح مشکلات بینی، انجام عمل و ایجاد بهبودی در بینی را در مدت زمان کمتری در اتاق عمل ممکن می سازد.

نتایج طبیعی

رینوپلاستی بسته، یک جراحی کم تهاجمی است که به بیمار کمک میکند تا با آسیب کمتری به بینی در حین عمل به بهترین نتیجه برسد. امروزه، بسیاری از افرادی که به جراحی بین فکر می کنند، به دنبال نتیجه ای هستند که بتواند شکل بینی مناسب تری ایجاد کند و عمل بینی را بازیابی کند.

هدف از عمل بینی به شیوه بسته

هدف از عمل بینی به شیوه بسته دست یابی به هارمونی و تناسب بهتر بینی با دیگر اجزای صورت است. در این روش شکل، سایز و زاویه بینی تغییر می کند. عمل بینی به شیوه بسته برای اصلاح مشکلات تنفسی که ناشی از ناهنجاری های ساختاری بینی است، هم می تواند انجام گیرد. البته با وجود محدودیت هایی که جراحی بینی به روش بسته دارد، اما همچنان می توان تغییرات گسترده ای در شیب روی بینی و پره ها و نوک بینی ایجاد نمود. در این جراحی بر خلاف جراحی بین به روش باز که برش افقی در زیر بینی ایجاد می شود و پس از عمل بخیه می خورد ، در روش بسته برش ها از درون بینی انجام می شود. و در ظاهر بینی رد برش و بخیه دیده نمی شود. در این جراحی فقط ایرادات ظاهری بینی برطرف می شود و تغییر ساختاری در بینی نداریم .

دوران نقاهت بعد از عمل بینی به شیوه بسته

در طول جراحی بینی به شیوه بسته نسبت به شیوه باز، آسیب کمتری به بافت های بینی وارد می شود. به این ترتیب دوران نقاهت به مراتب کوتاه تر است. بسیاری از بیماران می توانند دو تا سه روز بعد از جراحی به انجام فعالیت های روزانه خود بازگردند. همچنین 5 تا 7 روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود باز گردند. بعد از برداشتن گچ بینی شاهد تورم و کبودی کمتری خواهید بود و رد و آثار ناچیزی از جراحی بر جای می ماند.

در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی بسته نیز همانند روش دیگر مراقبت های لازم را رعایت کنید . مراقبت های بعد از این دو عمل تقریبا مشابه است و تفاوتی ندارد. بعد از جراحی بینی از ورزش کردن خود داری کنید سعی کنید به اندازه کافی استراحت نمایید. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل مفید است. همچنین معمولا بعد از جراحی استفاده از میوه ها و آبمیوه ها توصیه می شود. مصرف میوه آناناس در کاهش کبودی و بهبود سریع تر زخم ها موثر است.

برای اطمینان از بهبودی کامل، باید حدود یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید. برای اطمینان از ثابت ماندن و ایمن ماندن بینی، یک آتل روی بین شما گذاشته می شود و تورم و حتی کبودی قابل توجهی در اطراف بینی و چشم ها وجود خواهد داشت. پس از هفته اول، قسمت بیشتر ورم و کبودی کاهش یافته است و در عوض شش هفته، می توانید با خیال راحت به فعالیت های معمول خود، از جمله ورزش کردن برگردید.

بعد از عمل، به استراحت و آرامش نیاز دارید. همچنین که تورم کاهش می یابد و فروکش می کند، تفاوت در ظاهر خود را خواهید دید، که معمولا فقط یک تا دو هفته طول می کشد.

نکاتی که باید قبل از جراحی بینی به شیوه بسته انجام دهید

برای آمادگی برای جراحی بینی بسته، باید از نظر جسمی و روحی آماده شوید، به این منظور:

  • از شما خواسته می شود، برای یک جلسه مشاور برنامه ریزی کنید.
  • جراح سابقه پزشکی و وضعیت جسمانی فعلی شما را ارزیابی می کند.
  • شما و جراحتان در مورد اهداف و انتظارات خود از عمل جراحی بینی بسته صحبت می کنید.
  • برخی از معاینات مانند آزمایش خون تجویز می شود.

نتیجه گیری

جراحی بینی بسته، شامل دسترسی به ساختارهای داخلی بینی از طریق سوراخ های بینی است. جراحی بینی بسته ممکن است برای اصلاحات جزئی و تغییر شکل مناسب باشد.